Szkolenie ma na celu zarówno wyczerpujące przedstawienie regulacji zawartych w Kodeksie pracy dotyczących podnoszenia kwalifikacji przez pracowników, jak też treści umów zawieranych w tym zakresie z pracownikami, ze wskazaniem zapisów korzystnych i „niebezpiecznych” dla pracodawcy.
Szkolenie skierowane jest do pracowników działów kard i szkoleń, HR, osób kierujących pracą pracowników
- Pojęcie podnoszenia kwalifikacji pracowników:
- definicja,
- termin i sposób wyrażenia zgody przez pracodawcę, wewnętrzna procedura wyrażenia zgody.
- Świadczenia obligatoryjne i fakultatywne:
- urlop szkoleniowy i zwolnienie z części dnia pracy: kiedy przysługują, jak ich udzielamy, podnoszenie kwalifikacji dające i niedające prawa do urlopu szkoleniowego, kiedy udzielamy urlopów szkoleniowych (egzaminy i czas przygotowań do nich, praca dyplomowa, co ze studiami podyplomowymi),
zakres świadczeń dodatkowych (fakultatywnych), jakie może przyznać pracodawca.
- Umowa dotycząca podnoszenia kwalifikacji zawodowych:
- umowa obowiązkowa czy nieobowiązkowa,
- zakres uregulowań umownych,
- forma umowy,
- zasady, na jakich pracownik może uzyskiwać urlop szkoleniowy oraz zwolnienia z całości lub z części dnia pracy,
- czy i na jakich warunkach pracownik może otrzymać dodatkowe świadczenia związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych,
- uregulowanie rozliczeń poszczególnych świadczeń przyznanych przez pracodawcę,
powtarzanie roku nauki, egzaminów a świadczenia należne od pracodawcy,
- długość okresu odpracowania, w jakich konkretnie przypadkach pracownik będzie zobowiązany do zwrotu kosztów szkolenia,
- niedozwolone zapisy umowne.
- Zwrot kosztów przez pracownika:
- sytuacje, w jakich można domagać się zwrotu kosztów,
- co rozumiemy przez niepodjęcie nauki skutkujące obowiązkiem zwrotu kosztów,
- urlop wypoczynkowy, macierzyński, rodzicielski, wychowawczy, bezpłatny a umowny okres odpracowania podnoszenia kwalifikacji,
- zakres kosztów pracodawcy podlegający zwrotowi,
- ustalenie wysokości należnego zwrotu
- Świadczenia dla pracownika zdobywającego lub uzupełniającego wiedzę i umiejętności na zasadach innych niż podnoszenie kwalifikacji zawodowych w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
Masz problem z zapisem, pobierz:
Podnoszenie kwalifikacji przez pracowników