Zmiany w VAT od 01.10.2021 i 01.01.2022: Nowy Ład, SLIM VAT 2.0, KSeF, nowa struktura JPK

Cena:
430.00 PLN (netto)
Kod: 1112/2021ON
On-line, od: 28 stycznia 2022 do: 28 stycznia 2022
Poziom: Ogólny

Celem szkolenia Zmiany w VAT od 01.10.2021 i 01.01.2022: Nowy Ład, SLIM VAT 2.0, KSeF, nowa struktura JPK jest zapoznanie się ze wszystkimi zmianami wprowadzanymi kilkoma aktami prawnymi, co pozwoli na odpowiednie przygotowanie siebie oraz klientów, a także na wypracowanie odpowiednich procedur w firmie.
Zmiany zostaną zaprezentowane w sposób usystematyzowany i przekrojowy, co pozytywnie wpływa na jakość szkolenia i satysfakcję uczestników. Omawiając poszczególne zagadnienia trener przytacza praktyczne przykłady. Szkolenie jest w pełni interaktywne – w jego trakcie macie Państwo pełną swobodę zadawania pytań trenerowi.
Zmiany w ramach pakietu SLIM VAT 2.0. nie wywołują tak dużych kontrowersji jak te w ramach pakietu SLIM VAT 1.0., jednakże dotyczą szerszego spektrum zagadnień, m.in. systemu rozliczania transakcji łańcuchowych, nowych zasad rozpoznawania faktur in minus w WNT oraz imporcie usług, ulgi na złe długi, zmiany w załączniku nr 15, czy szeregu zmian dot. rachunku VAT. Dodatkowo ustawodawca zdecydował się m.in. zmienić zasady rozpoznawania podatku naliczonego, wydłużyć termin na składanie VAT-26.
W zakresie zmian wchodzących w życie od dnia 1 stycznia 2022 r. rewolucją będzie z pewnością uruchomienie Krajowego Systemu eFaktur. Zmiana ta będzie miała wpływ zarówno na proces obiegu dokumentów wewnątrz firm, jak i pomiędzy firmami, ale – w horyzoncie długofalowym – przemodeluje także dotychczasowe zasady współpracy pomiędzy firmami, a obsługującymi je biurami rachunkowymi.
Korzyści: zapoznanie się z nowymi przepisami; przygotowanie do wdrożenia zmian w firmie; przejrzyste i proste omówienie nadchodzących zmian; przygotowanie do modyfikacji współpracy z klientami (dot. biur rachunkowych); praktyczne przykłady i wskazówki; zrozumiały język; maksymalnie interaktywna formuła, w tym pełna swoboda zadawania pytań.
Dla kogo: właściciele firm; główne księgowe oraz pracownicy działów księgowych firm; pracownicy biur rachunkowych; wolne zawody (radcowie prawni, adwokaci); inne osoby chcące poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności.

Część I. SLIM VAT 2.0.

  • Zmiany dotyczące transakcji łańcuchowych.
    • na czym polega istota transakcji łańcuchowych?
    • jak ustalać dostawę „ruchomą” oraz dostawę „nieruchomą” i dlaczego to takie ważne?
    • dotychczasowe zasady opodatkowania transakcji łańcuchowych w obrocie wewnątrzunijnym,
    • dotychczasowe zasady opodatkowania transakcji łańcuchowych w eksporcie towarów,
    • zasady rozliczania transakcji łańcuchowych w obrocie wewnątrzunijnym wprowadzone w SLIM VAT 2.0.,
    • zasady rozliczania transakcji łańcuchowych w eksporcie wprowadzone w SLIM VAT 2.0.,
    • warsztaty – analiza nowych zasad na wybranych przez prowadzącego przykładzie.
  • Nowe zasady rozpoznawania faktur korygujących in minus w WNT oraz imporcie usług.
    • zasady dotychczasowe odnoszące się do korekty in minus w WNT,
    • nowe zasady dot. WNT: rabaty, skonta, zwroty towarów, błędy,
    • zasady dotychczasowe odnoszące się do korekty in minus w imporcie usług,
    • nowe zasady dotyczące korekt in minus w imporcie usług,
    • przepisy przejściowe: korekty wystawione przed zmianą, korekty wystawione po zmianie.
  • Zmiany dotyczące podatku naliczonego w zakresie importu usług i WNT:
    • obowiązek wykazania VATu należnego w terminie 3 miesięcy,
    • skutki uchybienia terminowi 3miesięcznemu w zakresie podatku naliczonego,
    • ale to już było: likwidacja terminu 3miesięcznego oraz skutki tej zmiany,
    • przepisy przejściowe: co w przypadku faktur wystawionych przed zmianą, które dotrą do podatnika po wejściu w życie zmian?
  • Zmiany dotyczące podatku naliczonego w zakresie ujmowania podatku naliczonego:
    • moment powstania prawa do odliczenia,
    • opcja do rozliczenia podatku 3 kolejnych miesiącach,
    • skutki „przegapienia” 3miesięcznego terminu,
    • możliwość korekty wstecznie, za 1 okres,
    • po zmianach: możliwość korekty wstecznie, za jeden z 4 okresów rozliczeniowych,
    • co z fakturami wystawionymi przed zmianą, ale doręczonymi po zmianie?
    • co z fakturami wystawionymi i doręczonymi nabywcy przed zmianą?
  • Zmiany dotyczące pełnego prawa do odliczenia (samochody):
    • kto jest obowiązany składać VAT-26?
    • wydłużenie terminu na złożenie VAT-26,
    • co z pojazdami nabytymi przed zmianą?
  • Ulga na złe długi – zwiększenie „stosowalności”:
    • wprowadzenie ulgi na złe długi do sprzedaży na rzecz konsumentów,
    • warunki korzystania z ulgi na złe długi w związku ze sprzedażą na rzecz konsumenta,
    • likwidacja ograniczeń dotyczących dłużników (restrukturyzacja, upadłość itd.),
    • wydłużenie korzystania z ulgi do 3 lat,
    • przepisy przejściowe:
      • faktury wystawione przed zmianą, dla których termin zapłaty przypada przed zmianą, ale termin 90 dni upływa po zmianie,
      • faktury wystawione przed zmianą, dla których termin zapłaty i termin 90 dni przypada po zmianie.
  • Zmiany w procedurze importu towarów na zasadach uproszczonych – powrót do przeszłości?
    • na czym polega stosowanie zasad uproszczonych?
    • warunki stosowania procedury uproszczonej,
    • organy właściwe,
    • procedura uproszczona a przedstawiciel bezpośredni i pośredni,
    • zmiany: 4 miesiące na rozliczenie podatku i utrata prawa do stosowania procedury uproszczonej.
  • Zmiany dotyczące zwolnienia z VAT sprzedaży nieruchomości:
    • sprzedaż budynku/budowli, a zwolnienie z VAT,
    • możliwość rezygnacji ze zwolnienia,
    • rezygnacja ze zwolnienia pod warunkiem zawarcia odpowiedniej klauzuli w akcie notarialnym.
  • Zmiany dotyczące MPP:
    • zmiana w załączniku nr 15,
    • rozszerzenie przepływów pomiędzy rachunkami VAT,
    • zmiany w uwalnianiu środków z rachunku VAT w przypadku zaległości podatkowych,
    • zmiany związane z zamykaniem rachunków w bankach,
    • uwalnianie środków byłych podatników oraz podmiotów zagranicznych.

Część II. Zmiany w VAT wprowadzane tzw. „Nowym Ładem”.

  • Możliwość zakładania grupy VAT:
    • czym jest Grupa VAT oraz jej przedstawiciel?
    • istota rozwiązania,
    • grupa VAT jako podatnik VAT:
      • przesłanki,
      • co zawrzeć w umowie,
      • obowiązki przedstawiciela Grupy,
      • rejestracja Grupy jako podatnika,
      • moment uzyskania statusu podatnika VAT przez Grupę,
      • status VAT UE dla całej Grupy,
      • moment utraty statusu podatnika VAT przez Grupę,
    • rozliczenia Grupy z innymi podmiotami,
    • rozliczenia wewnątrz Grupy,
    • raportowanie JPK przez Grupę VAT,
    • nadwyżki VATu naliczonego członków Grupy powstałe przed jej utworzeniem,
    • nadwyżka VATu naliczonego wygenerowana przez Grupę – który podmiot otrzymuje?
    • obowiązki sprawozdawcze podmiotów tworzących Grupę VAT,
    • co zawiera ewidencja?
    • organ podatkowy właściwy dla Grupy VAT,
    • proporcja roczna w przypadku Grupy VAT.
  •  Możliwość rezygnacji ze zwolnienia usług finansowych i ubezpieczeniowych.
    • Wymóg udostępnienia płatności bezgotówkowych:
      • nowy wymóg w segmencie B2C,
      • utrata prawa do kwartalnych rozliczeń VAT w związku z naruszeniem wymogu rozliczeniowego z wykorzystaniem formy bezgotówkowej,
      • zamrożenie zwrotu za brak możliwości płatności kartą,
      • przyspieszony 15dniowy zwrot dla podatników rozliczających się bezgotówkowo.

 Część III. Nowa struktura JPK

  • Likwidacja niektórych oznaczeń w strukturze JPK.
  • Wprowadzenie nowych oznaczeń w strukturze JPK.
  • Nowy sposób raportowania ulgi na złe długi.

Część IV. Krajowy System e-faktur

  • Charakterystyka nowego rozwiązania:
    • istota KSeF,
    • funkcjonalność systemu KSeF,
    • od kiedy?
    • dla kogo obligatoryjne, a dla kodo fakultatywne?
    • oprogramowanie MF, czy „z rynku”?
    • w jaki sposób uzyskać dostęp do KSeF?
  • KSeF obligatoryjny dla wszystkich podatników?
  • Faktura ustrukturyzowana:
    • sposób wystawiania,
    • sposób przesyłania do nabywcy,
    • zakres danych na fakturze „ustrukturyzowanej”,
    • korygowanie „ustrukturyzowanej” faktury po stronie sprzedawcy,
    • korygowanie VAT naliczonego wynikającego z korekty faktury „ustrukturyzowanej”,
    • archiwizacja i przechowywanie „ustrukturyzowanych” faktur,
    • faktury „ustrukturyzowane” w JPK
  • „Benefity” dla podatników: nowe terminy zwrotu VAT.
  •  Pozostałe zmiany dotyczące faktur:
    • mniej danych na FV zaliczkowej,
    • wydłużenie możliwości wystawiania FV przed terminem,
    • poluzowanie wymogów dot. oznaczania duplikatów faktur,
    • zmiana zasad dotyczących wystawiania faktur korygujących.

 

Szkolenia otwarte

Marcin Sadkowski

tel: 690 017 860
e-mail: m.sadkowski@pcdk.pl

Szkolenia zamknięte

Michał Siwiński

tel: 690 017 583
e-mail: m.siwinski@pcdk.pl

Wszystkie nasze szkolenia dofinansowane są z BUR i KFS
Masz pytania o dofinansowanie?

Tel: 22 299 23 23

Masz problem z zapisem, pobierz:

Zmiany w VAT od 01.10.2021 i 01.01.2022: Nowy Ład, SLIM VAT 2.0, KSeF, nowa struktura JPK

Wyszukaj szkolenia po słowie kluczowym