Faktura stanowi fundamentalny dokument rozliczeniowy w obrocie gospodarczym. Od 1 lipca 2024 r. czeka nas w tym obszarze rewolucja największa od 2014 r., o ile nie w ogóle. Wynika ona z wprowadzenia powszechnego obowiązku e-fakturowania przy wykorzystaniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Zmiana dotknie zatem bezpośrednio oraz pośrednio wszystkich podatników VAT w kraju. Wpłynie ona na liczne procesy wewnętrzne firmach, jak również na przemodelowanie relacji na linii biura rachunkowe – klienci. Zasadniczo wdrożenie KSeF w firmie powinno przebiegać według pewnego klucza: planowanie i alokowanie czynności do poszczególnych działów, projektowanie, wdrażanie rozwiązania. Fundamentalne znacznie ma planowanie oraz jego bieżące korekty, ponieważ to tam wyznacza się model docelowy funkcjonowania całego procesu fakturowania w firmie. Aby jednak przygotować dobry plan, dokonywać odpowiednich korekt w trakcie wdrażania, należy poznać warstwę prawną zmian: nasze obowiązki oraz prawa związane z fakturowaniem.
W ramach niniejszego szkolenia skoncentrujemy się właśnie na zmianach prawnych w obszarze fakturowania. Omówimy m.in. szeroko obowiązek wystawiania faktur w KSeF, zakres danych na fakturach, zasad przeliczania faktur walutowych, wystawiania faktur zaliczkowych, wystawiania faktur korygujących, ewentualnych awarii KSeF, archiwizowania dokumentów. Dotkniemy również fundamentalnego zagadnienia niezbędnego przy planowaniu: upoważnień oraz ich zakresu dla poszczególnych pracowników. Ze szczegółowym planem szkolenia możecie się Państwo zapoznać się obok.
Korzyści:
✓ zebrane w trakcie jednego szkolenia kluczowe zagadnienia dot. faktur i fakturowania po wprowadzeniu KSeF
✓ zebrane w trakcie jednego szkolenia kluczowe zagadnienia dot. faktur i fakturowania po wprowadzeniu KSeF
✓ przygotowanie do najważniejszych zmian
✓ przejrzyste i proste omówienie nadchodzących zmian
✓ analiza problemów przez pryzmat całości zagadnienia
✓ praktyczne przykłady i wskazówki
✓ zrozumiały język
✓ interaktywna formuła
Dla kogo:
✓ dyrektorzy finansowi
✓ główne księgowe
✓ pracownicy działów księgowo-finansowych przedsiębiorstw
✓ pracownicy biur rachunkowych
✓ inne osoby chcące poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności
I. FAKTUROWANIE W CZASACH KSeF.
- Krajowy System e-Faktur (KSeF) – chmura faktur:
- krótkie wprowadzenie do KSeF,
- trzy kluczowe warstwy dotyczące implementowania KSeF w firmie – krótka charakterystyka:
- warstwa prawna,
- warstwa zarządzenia procesem,
- warstwa wdrożenia.
- Faktura jako dokument sprzedaży – zagadnienia wprowadzające:
- transakcje objęte obowiązkiem fakturowania,
- sprzedaż B2C, a faktura – kiedy paragon, a kiedy faktura,
- faktura jako dokument ustrukturyzowany,
- integralność i autentyczność faktur w dobie KSeF.
- Obowiązek wystawiania faktur w KSeF oraz ich doręczania:
- terminy wystawiania faktur,
- transakcje objęte obowiązkiem dokumentowania przy wykorzystaniu KSeF,
- przepisy przejściowe,
- data wystawienia oraz data otrzymania faktury,
- transakcje wyłączone spod tego obowiązku,
- data wystawienia i data otrzymania faktury wystawionej poza KSeF,
- kto będzie mógł nadal wystawiać faktury papierowe i elektroniczne?
- jak wystawić fakturę w KSeF i doręczyć ją nabywcy?
- jak wystawić i doręczyć w KSeF fakturę dokumentującą WDT, eksport towarów, „eksport usług”?
- jak wystawić i doręczyć w KSeF fakturę dotyczącą sprzedaży krajowej podmiotowi zagranicznemu?
- jak wystawić i doręczyć w KSeF fakturę podatnikowi VAT zwolnionemu?
- jak wystawić i doręczyć w KSeF fakturę imienną?
- czy w dobie KSeF faktura może zaginąć?
- zaginięcie faktury dokumentującej WDT/eksport towarów.
- Faktury do paragonów:
- faktury uproszczone w dobie KSeF,
- faktury wystawiane do paragonów – kiedy można je wystawić?
- termin na zgłoszenie żądania przez klienta,
- żądanie zgłoszone po terminie a obowiązki sprzedawcy,
- zakres danych na fakturze dokumentującej sprzedaż paragonową.
- Zarządzanie upoważnieniami w firmie/biurze rachunkowym:
- rodzaje i wzory upoważnień upoważnień do korzystania w KSeF,
- upoważnienia, a samofakturowanie,
- modelowa struktura zarządzania upoważnieniami,
- zakres każdego z upoważnień: jakie czynności może realizować biuro oraz poszczególni pracownicy?
- zarządzanie upoważnieniami, a obowiązki wynikające z umów o pracę,
- czynności wykonywane w ramach upoważnień a KKS/KK.
- Awaria KSeF – jak wystawiać faktury?
- wzory komunikatów,
- co jeżeli awaria jest na tyle „głęboka”, że nie ma możliwości umieszczania komunikatów?
- sposób wystawiania faktur w okresie awarii w oparciu o komunikaty,
- co to jest kod dostępu?
- zakończenie awarii – jakie czynności powinien przeprowadzić podatnik?
- awaria w terminie 7 dni od usunięcia poprzedniej awarii i obowiązki podatnika,
- co jest datą wystawienia faktury w przypadku awarii?
- co jest datą otrzymania faktury w przypadku awarii?
- awaria totalna – brak możliwości umieszczania komunikatów w KSeF – co robić?
- wystawianie faktur w czasie awarii totalnej,
- obowiązki podatnika po usunięciu awarii,
- dostęp do faktur w okresie awarii,
- zaginięcie faktury wystawionej w okresie awarii – jak się zachować?
- Niedostępność KSeF
- komunikaty,
- jak wystawiać faktury w okresie niedostępności?
- co należy zrobić po upływie okresu niedostępności?
- co jeżeli po usunięciu niedostępności KSeF wystąpi awaria?
- dostęp do faktur w okresie niedostępności KSeF,
- zaginięcie faktury wystawionej w okresie niedostępności KSeF – jak się zachować?
- Sankcje związane z uchybieniem obowiązkom KSeF:
- uchybienie obowiązkowi wystawienia faktury w KSeF,
- wystawienie faktury niezgodnej z wzorem,
- nieprzesłanie do KSeF faktury po usunięciu awarii lub po upływie okresu niedostępności,
- forma nakładania sankcji,
- jak organy będą identyfikowały uchybienia?
- sankcje z ustawy VAT oraz ich wpływ na KKS.
- Faktury papierowe i elektroniczne:
- kto nadal będzie mógł wystawiać faktury papierowe?
- kto nadal będzie mógł wystawiać faktury elektroniczne?
- transakcje objęte możliwością fakturowania „papierowe” oraz elektronicznego,
- zastawy wystawiania i doręczania faktur papierowych po wprowadzeniu KSeF,
- zasady wystawiania i doręczania faktur elektronicznych po wprowadzeniu KSeF.
II. FAKTURY KORYGUJĄCE PO WPROWADZENIU KSeF:
- Faktury korygujące in minus:
- wystawianie faktur korygujących w formie ustrukturyzowanej,
- zakres danych na fakturze korygującej,
- dokumentowanie obniżenia przez sprzedawcę,
- moment dokonania korekty przez sprzedawcę,
- moment dokonania obniżenia podatku naliczonego przez nabywcę,
- co z korektami WDT/eksportu towarów przez sprzedawcę?
- co z korektami WNT oraz importu?
- wystawianie faktur korygujących w okresie awarii KSeF
- Faktury korygujące in plus:
- wystawianie faktur korygujących w formie ustrukturyzowanej,
- zakres danych na fakturze korygującej,
- dokumentowanie podwyższenia podstawy przez sprzedawcę,
- moment dokonania korekty przez sprzedawcę,
- moment dokonania podwyższenia podatku naliczonego przez nabywcę,
- co z korektami WDT/eksportu towarów przez sprzedawcę?
- co z korektami WNT?
- co z korektami importu?
- wystawianie faktur korygujących w okresie awarii KSeF. I
III. FAKTURY ZALICZKOWE PO WPROWADZENIU KSEF.
- Kiedy mamy obowiązek wystawienia FV zaliczkowej?
- Obowiązek podatkowy w przypadku faktur zaliczkowych.
- Zaliczka a WDT.
- Zaliczka a eksport.
- Faktura „eksportowa”.
- Kilka zaliczek do jednej transakcji – jak fakturować?
- Otrzymanie zaliczki na poczet transakcji wykonanej w tym samym miesiącu.
- Zakres danych na fakturze zaliczkowej, w tym nr nadany przez KSeF.
IV. FAKTURY WALUTOWE PO WPROWADZENIU KSeF:
- Nowe zasady przeliczania faktur walutowych.
- Jak przeliczać faktury korygujące walutowe in minus?
- Jak przeliczać faktury korygujące walutowe in plus?
V. SZCZEGÓLNE WYMOGI DOTYCZĄCE PŁATNOŚCI ZA FAKTURY.
- Nowy zakres danych w poleceniach przelewów,
- Kogo obejmuje nowy obowiązek?
- Weryfikacja statusu sprzedawcy,
- Wyłączenia spod obowiązku.
VI. ZAGADNIENIA DODATKOWE.
- Likwidacja not korygujących.
- Archiwizowanie faktur:
- okres archiwizowania faktur,
- archiwizacja a przedawnienie zobowiązań,
- archiwizacja a ustawa o rachunkowości.
- Nowe terminy zwrotu VAT.
- Nowe zasady doręczenia pism dot. zwrotów VAT.
- Fakturowanie dotyczące nowych środków transportu.
VII. DUŻE ZMIANY DOTYCZĄCE FAKTUR VAT RR
- Ogólny rys dotyczący faktur VAT RR.
- Zakres danych na fakturach VAT RR.
- Co z oświadczeniami dostawców?
- Faktury VAT RR forma papierowa.
- Faktury VAT RR forma elektroniczna.
- Faktury VAT-RR a KSeF:
- zakres danych,
- składanie oświadczeń,
- awarie i niedostępność KSeF a faktury VAT RR.
- Faktury VAT RR w PLN.
- Faktury VAT RR w walucie obcej.
- Zaokrąglanie faktur walutowych.
- Kurs waluty przy korektach faktur VAT RR.
- Faktury VAT RR a utrata prawa do zwolnienia z VAT.
- Terminy wystawiania.
- Terminy wystawiania w przypadku umów kontraktacji.
- Faktury VAT RR in minus.
- Zakres danych na fakturze VAT RR korekcie.
- Zakres danych na dokumencie potwierdzającym zapłatę.
- Archiwizacja faktur VAT RR w KSeF
Masz problem z zapisem, pobierz:
Rewolucja w fakturowaniu: KSeF