O SZKOLENIU
Konflikt jest taką sytuacją, o której łatwiej opowiedzieć, lecz dużo trudniej przez nią przebrnąć. Szczególnie, gdy w sytuacji zawodowej dotyczy to naszego zespołu, gdzie jesteśmy młodym liderem, lub doświadczonym w wielu zadaniach …. poza konfliktem.
Konflikty powstają między pracownikami oraz między całymi zespołami. Jest wiele przyczyn konfliktów. A to wpływa na efektywność projektów, zespołów, organizacji. Szkolenie to wspiera liderów w zarządzeniu sytuacjami konfliktu.
CELE SZKOLENIA
Celem szkolenia " Konflikty w zespole. Jak skutecznie je rozwiązywać " jest zwiększenie kompetencji w zakresie zarządzania konfliktem, poprzez zrozumienie i zdiagnozowanie sytuacji konfliktu, określenie rozwiązań do sytuacji konfliktowej, zrozumienie faz konfliktu, wypracowanie rozwiązań dla dalszej współpracy oraz usprawnienie komunikacji.
KORZYŚCI:
Po szkoleniu Uczestnik będzie potrafił:
- Dostrzegać konflikt i oceniać jego skalę.
- Sprawnie kierować konfliktem.
- Wykorzystywać konflikt do zwiększenia efektywności działań.
- Budować bezkonfliktową komunikację w zespole.
- Rozwiązywać konflikty w relacji z drugą osobą.
- Rozwiązywania konflikty w zespołach i między nimi.
- Bronić się przed manipulacją.
- Zwiększy kompetencje w zakresie asertywności.
DLA KOGO JEST ADRESOWANE SZKOLENIE:
Szkolenie jest przeznaczone dla menedżerów – liderów, którzy zarządzają zespołami pracowniczymi.
Czym jest konflikt?
- Konflikt i dynamika konfliktu w grupie.
- Typowe symptomy.
- Etapy konfliktu
- Eskalacja konfliktu – od sporu do konfliktu.
Źródła konfliktów i ich przyczyny pierwotne
- Zła interpretacja faktów.
- Brak zrozumienia procesów.
- Konflikty w sferze wartości.
- Osobowościowe źródła konfliktów.
Reakcje na konflikt
- Reakcje na konflikt w zespole – unikanie, uleganie (dostosowanie się), kompromis, rywalizacja (walka), współpraca.
- Model Thomasa Kilmanna.
- Zagrożenia i korzyści wynikające z poszczególnych reakcji na konflikt.
- Dopasowanie zachowania do sytuacji – wybór reakcji optymalnej.
Rozwiązywanie konfliktów zespołowych
- Zasady postępowania w sytuacji konfliktowej.
- Znaczenie dystansu w ocenie sytuacji.
- Pozycje percepcyjne.
- Jak radzić sobie z manipulacją?
- Zachowania agresywne – jak przeciwdziałać?
- Kierowanie emocjami.
- Zapobieganie stresowi w sytuacji konfliktowej.
Metody rozwiązywania konfliktów
- Dyskusje, polemiki.
- Arbitraż.
Techniki rozwiązywania konfliktów .
- asertywna prośba i odmowa
- asertywne stawianie granic
- asertywna krytyka
- asertywna reakcja na krytykę
Psychologiczne techniki wpływu w konflikcie:
- reguła wzajemności
- reguła konsekwencji
- reguła kontrastu
- reguła sympatii
- reguła autorytetu
- techniki argumentacji perswazyjnej
Dobra komunikacja jako profilaktyka powstawania konfliktów
- Budowanie postawy asertywnej (asertywne odmawianie, wyrażanie opinii, asertywne wyrażanie krytyki i reagowanie na krytykę, asertywne pytania.)
- Pokonywanie barier komunikacyjnych.
- Dlaczego niektóre informacje są gubione lub ulegają zniekształceniu?
- Narzędzia komunikacyjne (parafraza, aktywne słuchanie, pytania otwarte, komunikat „JA”).
- Sposoby przekazywania informacji w zespole.
- Udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej.
- Wykorzystanie konfliktów do rozwoju zespołu i jednostki.
Masz problem z zapisem, pobierz:
Konflikty w zespole. Jak skutecznie je rozwiązywać