Szkolenie skierowane jest do przedsiębiorców, księgowych oraz specjalistów ds. podatków, którzy chcą prawidłowo rozliczać wydatki na reprezentację, reklamę, sprzedaż premiową oraz świadczenia dla pracowników. Omówione zostaną kluczowe aspekty podatku dochodowego (CIT/PIT) oraz VAT, w tym kwestie związane z kosztami uzyskania przychodu, opodatkowaniem świadczeń nieodpłatnych oraz najnowszymi interpretacjami organów skarbowych. Uczestnicy zdobędą praktyczną wiedzę, pozwalającą na minimalizację ryzyka podatkowego i optymalizację rozliczeń.
1. Definicja reprezentacji i reklamy – co różni te dwa pojęcia? Jak je rozpoznać?
- możliwość zaliczenia wydatków reklamowych do kosztów uzyskania przychodu
- wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentacje
- definicja legalna „wydatków na reprezentacje”
- czy organ podatkowy może zakwestionować wysokość wydatku poniesionego przez przedsiębiorcę?
2. Wydatki na reprezentację – skutki w podatku dochodowym od osób fizycznych w aspekcie nieodpłatnych świadczeń:
- upominki i gadżety dla kontrahentów,
- wyżywienie w trakcie konferencji i szkoleń,
- poczęstunki dla kontrahentów w siedzibie przedsiębiorcy, w trakcie wyjazdów i w restauracjach,
- hotele dla kontrahentów, taksówki, bilety
- organizowanie imprez jubileuszowych, okolicznościowych i sportowo - rekreacyjnych,
- darmowe szkolenia dla kontrahentów
3. Kiedy należy sporządzić PIT-11 w związku z wydatkami dla kontrahentów?
4. Możliwość rozliczania w kosztach uzyskania przychodu następujących wydatków (omówienie interpretacji i orzecznictwa):
- organizacja konferencji o charakterze reklamowym i instruktażowym, w tym degustacje,
- plakaty, tablice reklamowe, standy, katalogi, wzorniki i inne materiały reklamowe
- szkolenia dla kontrahentów
- udostępnienie telefonu, samochodu i lokalu dla kontrahenta
- gadżety reklamowe dla kontrahentów
- upominki świąteczne dla kontrahentów
- zakup reklam na faceeboku, google czy innych platformach
5. Sponsoring oraz udział w targach i imprezach reklamowych:
- zasady dokumentowania i zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
- rozliczanie sponsoringu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.
- środki trwałe i wyposażenie przekazane nieodpłatnie nabywcom towarów bądź usług – skutki podatkowe.
- ulga sponsorska od 1 stycznia 2022r. – zasady rozliczania wraz z przykładami
- ulga na ekspansję od 1 stycznia 2022r. – zasady rozliczania wraz z przykładami
6. Sprzedaż premiowa w aspekcie podatków dochodowych i podatku od towarów i usług
- wydatki na organizację sprzedaży premiowej, nagrody w organizowanych przez sprzedawcę bądź producenta konkursach i losowaniach- kiedy mogą stanowić koszt uzyskania przychodu
- zasady rozliczania sprzedaży premiowej na gruncie podatku VAT w tym przypadki gdy nie powstaje obowiązek uiszczenia podatku należnego
- regulamin sprzedaży premiowej
- Sprzedaż premiowa – skutki na gruncie ustawy o grach hazardowych
7. Sprzedaż towarów i usług za cenę symboliczną (1 gr) – czy jest to dopuszczalne? (skutki w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatków dochodowych).
8. Świadczenia na rzecz pracowników, zasady zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów u pracodawcy, w tym ważny wyrok Trybunału Konstytucyjnego określający definicję „przychodu” w aspekcie świadczeń pracowniczych
- definicja „przychodu pracowniczego” według Trybunału Konstytucyjnego (w tym możliwość zastosowania tych zasad do umów zleceń)
- wydatki pracodawcy na: gratyfikacje pieniężne w postaci nagród, prezenty, paczki świąteczne, bony towarowe i obiadowe, posiłki i napoje dla pracowników, pakiety medyczne, pakiety multisport, zakup ubrań dla pracowników, zapomogi pieniężne i rzeczowe, zakup wycieczek, używanie służbowych telefonów do prywatnych celów pracowników
- wykorzystywanie samochodów służbowych do prywatnych celów pracowników – zasady ustalania przychodów pracownikom, zaliczanie wydatków do kosztów podatkowych, rozliczenia na gruncie podatku VAT.
- wydatki pracodawcy na szkolenia pracowników
- spotkania i wyjazdy integracyjne - warunki zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów, zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, rozliczanie na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług
- wynajem lokali mieszkalnych dla pracowników – skutki podatkowe
9. Wydatki na rzecz pracowników nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów
10. Świadczenie usług oraz przekazanie i zużycie towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy – skutki w podatku VAT:
- upominki i nagrody dla kontrahentów,
- zakup usług obcych na potrzeby reprezentacji i reklamy
- poczęstunki dla kontrahentów (usługi cateringowe, posiłki, napoje itp.),
11. Prezenty o małej wartości, próbki oraz drukowane materiały reklamowe i informacyjne – zasady rozliczeń na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem zmian wynikających ze SLIM VAT 1
12. Świadczenia na rzecz pracowników w aspekcie podatku od towarów i usług.:
- poczęstunki dla pracowników - zasady opodatkowania,
- świadczenia wynikające z przepisów BHP (środki higieny osobistej, odzież robocza i ochronna, napoje: kawa, herbata, soki itp.) – przypadki kiedy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT
- świadczenia sfinansowane ze środków ZFŚS,
13. Zakup okularów korekcyjnych dla pracowników – zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług i podatkiem PIT oraz CIT
14. Zasady dokumentowania czynności nieodpłatnych w VAT oraz w podatku dochodowym
15. Przypadki, w których świadczenia na rzecz pracowników nie podlegają opodatkowaniu VAT-em.
16. Pytania uczestników
Masz problem z zapisem, pobierz:
Reprezentacja i reklama, sprzedaż premiowa oraz świadczenia na rzecz pracowników w aspekcie podatków dochodowych oraz podatku od towarów i usług
Zapisz się