Stosowanie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego

Cena:
570.00 PLN (netto)
Kod: 01228/2024/ON
On-line, od: 17 maja 2024 do: 17 maja 2024

Poziom: Średniozaawansowany

Podstawowym celem stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego jest zapewnienie odpowiedniego przebiegu postępowania w sprawach administracyjnych. Kodeks określa zasady postępowania organów administracji publicznej w procesie podejmowania decyzji administracyjnych oraz praw i obowiązków stron postępowania. Dzięki przepisom KPA zapewniona jest ochrona praw strony postępowania oraz praworządność w działaniach organów administracyjnych.

Kodeks postępowania administracyjnego narzuca obowiązek organom administracyjnym przestrzegania określonych procedur postępowania, takich jak terminy na podejmowanie decyzji, obowiązek uzasadniania decyzji, możliwość składania zażaleń i odwołań, czy też możliwość przeprowadzania dowodów. Przestrzeganie tych przepisów zapewnia uczestnikom postępowania pewność co do jego przebiegu oraz możliwość skutecznego realizowania swoich praw.

Stosowanie przepisów KPA jest ważne zarówno dla organów administracyjnych, które muszą przestrzegać określonych zasad postępowania, jak i dla obywateli i podmiotów gospodarczych, którzy dzięki nim mają możliwość obrony swoich interesów i dochodzenia swoich praw w postępowaniu administracyjnym. Dlatego też należy dbać o prawidłowe stosowanie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, aby zapewnić praworządność i sprawiedliwość w procesie administracyjnym.

  • Zasady postępowania administracyjnego w praktyce wydawania decyzji administracyjnych
  • Warunki konieczne dla wszczęcia postępowania administracyjnego
  • Dokument elektroniczny a postać elektroniczna dokumentu w postępowaniu administracyjnym
  • Wezwanie do usunięcia braków formalnych. Forma i zasadność odmowy wszczęcia postepowania.
  • Klauzule informacyjne z art. 13 RODO w postępowaniu administracyjnym
  • Ochrona danych osobowych i jej realizacja w postepowaniu administracyjnym
  • Strona postępowania administracyjnego
  • Uwierzytelnianie strony postępowania administracyjnego
  • Podmioty posiadające legitymację czynną w postępowaniu
  • Właściwość organów, wyłączenie pracownika i organu
  • Konsekwencje uchybień w zakresie wyłączeń pracownika/organu
  • Pełnomocnictwa - charakter i ich znaczenie dla dalszego postępowania
  • Przedstawicielstwo osoby ubezwłasnowolnionej i osoby nieobecnej
  • „Elektronizacja” postępowania i jej konsekwencje
  • Obliczanie terminów na załatwienie sprawy
  • Prawo strony do wniesienia ponaglenia. Forma, tryb, termin, postępowanie organu w sytuacji wniesienia ponaglenia
  • Przewlekłość postępowania a bezczynność organu administracji publicznej właściwego do załatwienia sprawy. Konsekwencje przewlekłego prowadzenia postępowania oraz bezczynności organu
  • Odpowiedzialność urzędników na podstawie art. 38 k.p.a.
  • Postępowanie wyjaśniające i dowody w postepowaniu administracyjnym
  • Doręczenia tradycyjne i elektroniczne
  • Publiczna usługa hybrydowa i jej wpływ na postepowanie administracyjne
  • Zmiana procedury doręczenia właściwego i zastępczego
  • Korzystanie przez organ z bazy adresów elektronicznych
  • Problematyka ustalania skuteczności doręczenia
  • Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego
  • Adresy doręczenia
  • Skuteczność doręczenia pism na adres mailowy organu i pracownika organu
  • Dochowanie terminu przy doręczeniach elektronicznych
  • Wezwania
  • Metryka sprawy. Protokoły i adnotacje w KPA
  • Zawieszenie i umorzenie postępowania - problemy praktyczne
  • Rozstrzygnięcia kończące postępowanie – możliwe rodzaje i ich skutki dla stron i organu
  • Decyzje administracyjne – rodzaje i charakter oraz skutki
  • Elementy decyzji – obligatoryjne i fakultatywne
  • Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego konsekwencje
  • Wprowadzanie zmian w wydanej decyzji
  • Czynności organu I instancji, etap międzyinstancyjny – omówienie procedury odwoławczej
  • Wszczęcie i przebieg postępowania odwoławczego
  • Decyzje organu odwoławczego
  • Uchylenie decyzji i przekazanie do ponownego rozpatrzenia – zadania organu I instancji
  • Tryby nadzwyczajne jako sposób wzruszalności decyzji: wznowienie postępowania, zmiana/uchylenie decyzji oraz stwierdzenie nieważności decyzji
  • Tryby nadzwyczajne a odpowiedzialność odszkodowawcza pracowników organu
  • Skargi, wnioski i petycje – wymogi formalne oraz sposób rozpoznawania przez właściwe organy
  • Odpowiedź na skargę, wniosek i petycję
  • Złożenie skargi a wszczęcie postępowania, postępowanie odwoławcze i tryby nadzwyczajne
  • Planowane zmiany KPA w 2024 r.

Termin i czas trwania

17 maja 2024: 10:00 - 15:00

Masz pytanie o to szkolenie?

tel: 22 299 23 23
tel: 690 017 860
szkolenia@pcdk.pl

Wszystkie nasze szkolenia objęte są możliwością pozyskania dofinansowania z Bazy Usług Rozwojowych oraz Krajowego Funduszu Szkoleniowego.

Regionalne programy (RP) pozwalają na sfinansowanie usług rozwojowych wybranych w Bazie Usług Rozwojowych. Dzięki nim przedsiębiorcy i pracownicy mikro, małych i średnich firm oraz osoby indywidualne w całym kraju mogą otrzymać nawet 100 proc. dofinansowania na wybrane przez siebie usługi szkoleniowe i doradcze. Więcej informacji znajdziesz na stronach https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ oraz https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl

Krajowy Fundusz Szkoleń wspiera pracodawców, którzy chcą inwestować w kapitał ludzki. Wnioski należy składać w Powiatowym Urzędzie Pracy, właściwym dla siedziby przedsiębiorstwa. Nabory ogłaszają urzędy. Poziom dofinansowania to dla mikro przedsiębiorcy poziom aż 100%. W pozostałych mały, średnich i dużych przedsiębiorstwach można uzyskać 80%.

Sprawdź nasze dofinansowania

Masz problem z zapisem, pobierz:

Stosowanie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego