Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z zasadami prowadzenia działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych oraz wybranymi zmianami, w tym zakresie, które wprowadził Polski Ład. W trakcie warsztatów uczestnicy, posiadający zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych poznają praktyczne prawno-podatkowe aspekty prowadzenia działalności na terenach sse. Zajęcia mają umożliwić poznanie zasad dotyczących rozliczeń podatkowych na terenach sse, w tym samodzielnego rozwiązywania problemów jakie pojawiają się w życiu przedsiębiorców strefowych, a także zasady efektywnego wykorzystywania ulg, monitorowania wykorzystania pomocy publicznej w SSE oraz kumulacji pomocy publicznej otrzymywanej z różnych źródeł na tą samą inwestycję. Uczestnicy poznają sposób kwalifikacji przychodów i kosztów do działalności zwolnionej z opodatkowania oraz opodatkowanej i sposobu ustalania wyniku podatkowego - dochodu (straty) na działalności podlegającej opodatkowaniu oraz działalności zwolnionej z opodatkowania. W trakcie warsztatów uczestnicy będą mieli możliwość poznania zasad dyskontowania, a także będą mieli możliwość zapoznania się z formularzem CIT-8S i prezentacji danych na formularzu. W tracie zajęć omówione zostaną także zmiany wprowadzane przez przepisy Polskiego Ładu zarówno do przepisów odnoszących się do działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwoleń, jak i decyzji o wsparciu.
- Zasady prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie Zezwolenia udzielonego zgodnie z ustawą o specjalnych strefach ekonomicznych.
- Okres ważności udzielonych zezwoleń
- Treść zezwolenia i jej wpływ na wielkość zwolnienia
- Konsekwencje naruszenia warunków zezwolenia
- Okres ponoszenia nakładów inwestycyjnych a termin zakończenia inwestycji oraz minimalne i maksymalne wielkości wydatków inwestycyjnych zapisane w Zezwoleniu.
- Zasady prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy - obliczenie wielkości przysługującej pomocy publicznej
- Lokalizacja inwestycji – mapa pomocy regionalnej
- Wielkość przedsiębiorcy
- Pomoc publiczna z tytułu kosztów nowej inwestycji lub na tworzenie nowych miejsc pracy
- Obowiązki związane z prowadzeniem działalności na terenie SSE - działalność strefowa zwolniona spod opodatkowania, działalność strefowa opodatkowana, działalność pozastrefowa
- Obowiązek wyodrębnienia działalności zwolnionej spod opodatkowania i działalności opodatkowanej
- Działalność gospodarcza prowadzona poza terenem strefy a obowiązek stosowania przepisów o cenach transferowych
- Ustalenie momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnień podatkowych
- Obliczenie wysokości zwolnienia z opodatkowania z tytułu działalności w SSE – problemy praktyczne
- Zasady obliczania wysokości zwolnienia
- Co jest kosztem kwalifikowanym
- Nakłady inwestycyjne jako wydatki kwalifikowane uprawniające do korzystania ze zwolnienia podatkowego
- Kwalifikacja poszczególnych rodzajów przychodów jako podlegających zwolnieniu lub opodatkowaniu
- przychody ze sprzedaży – wyroby gotowe, odpady, towary handlowe, materiały i surowce, usługi obce (refaktury), najmy, dzierżawy
- przychody finansowe
- przychody operacyjne -sprzedaż środka trwałego, odszkodowania i kary umowne, różnice inwentaryzacyjne
- Kwalifikacja i podział kosztów uzyskania przychodów do działalności zwolnionej lub opodatkowanej
- Określenie dochodu z działalności zwolnionej
- Zakres działalności generującej dochód zwolniony
- Kooperacja z zewnętrznym podwykonawcą
- Dwa lub więcej zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie strefy a zwolnienie z podatku dochodowego
- Ustalenie podstawy opodatkowania (dochód/strata)
- Ustalenie dochodu/straty na działalności strefowej oraz dochodu albo straty na działalności opodatkowanej - konieczność rachunkowego wyodrębnienia przychodów i kosztów związanych z działalnością zwolnioną i opodatkowaną w celu ustalenia dochodu/straty na obu rodzajach działalności (art. 7 ust. 3 i 4 ustawy PDOP) oraz stosowanie przepisów o cenach transferowych dla ustalenia dochodu zwolnionego i opodatkowanego w przypadku równoczesnego prowadzenia działalności poza terenem SSE (odpowiednie stosowanie przepisów dotyczących podmiotów powiązanych)
- Zakaz rozliczania straty/dochodu uzyskanego na działalności zwolnionej ze stratą/dochodem uzyskanym na działalności opodatkowanej; brak możliwości odliczenia straty na działalności zwolnionej w kolejnych latach
- Ustalenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym poprzez wyłączenie z tej podstawy przychodów i kosztów działalności zwolnionej z opodatkowania (strefowej)
- Zaliczki na podatek dochodowy
- Dyskontowanie
- znaczenie dyskontowania
- moment poniesienia wydatku ,otrzymania pomocy, uzyskania zezwolenia
- dyskontowanie pomocy publicznej oraz wydatków inwestycyjnych- na czym polega
- Ustalenie limitu przysługującej pomocy
- Dyskontowanie wydatku i pomocy publicznej – przykład liczbowy
- Zwolnienie w podatku dochodowym jako pomoc publiczna uzyskana z tytułu prowadzenia działalności strefowej
- Moment uzyskania pomocy publicznej (dzień uzyskania pomocy publicznej) oraz nominalna wielkość pomocy publicznej
- Porównanie zwolnienia podatkowego z dostępną pulą pomocy publicznej
- Maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej – instrumenty maksymalizacji wielkości przysługującej pomocy publicznej
- Łączenie pomocy publicznej – dotacje na zakup środka trwałego, zwolnienie z podatku od nieruchomości, dofinansowanie dla tworzonych nowych miejsc pracy
- Rozliczenie dochodu (lub straty) na działalności zwolnionej (strefowej) w deklaracji podatkowej CIT-8 i CIT - 8/O. Formularz CIT-8S oraz formularz dla podatników PIT- PIT/SE
- Wybrane zmiany dla przedsiębiorców strefowych oraz prowadzących działalność gospodarczą na podstawie decyzji o wsparciu wprowadzane przepisami Polskiego Ładu
- doprecyzowanie zakresu zwolnienia podatkowego
- zaostrzenie definicji kosztów kwalifikowanych inwestycji - ograniczenia w zakresie kwalifikowania wydatków inwestycyjnych
- limit pomocy publicznej a inwestycje, które nie zostały rozpoczęte lub inwestycje zaniechane
- zmiany dotyczące warunku zatrudnieniowego w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji oraz zmiany dotyczące zmian decyzji o wsparciu - ujednolicenie zasad dotyczących zmian decyzji o wsparciu analogiczne jak w przypadku przepisów o SSE
- wprowadzenie ustawowej definicji rozpoczęcia inwestycji
- dochody z praw własności intelektualnej w SSE i PSI
- ograniczenie zakresu przedmiotowego Decyzji o wsparciu – wskazanie w Decyzji wyłącznie tych kodów PKWiU, które odpowiadają działalności gospodarczej, która będzie prowadzona w związku z realizacją nowej inwestycji
- mała klauzula GARR
Termin i czas trwania
13 czerwca 2024: 10:00 - 15:00
Wszystkie nasze szkolenia objęte są możliwością pozyskania dofinansowania z Bazy Usług Rozwojowych oraz Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
Regionalne programy (RP) pozwalają na sfinansowanie usług rozwojowych wybranych w Bazie Usług Rozwojowych. Dzięki nim przedsiębiorcy i pracownicy mikro, małych i średnich firm oraz osoby indywidualne w całym kraju mogą otrzymać nawet 100 proc. dofinansowania na wybrane przez siebie usługi szkoleniowe i doradcze. Więcej informacji znajdziesz na stronach https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ oraz https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl
Krajowy Fundusz Szkoleń wspiera pracodawców, którzy chcą inwestować w kapitał ludzki. Wnioski należy składać w Powiatowym Urzędzie Pracy, właściwym dla siedziby przedsiębiorstwa. Nabory ogłaszają urzędy. Poziom dofinansowania to dla mikro przedsiębiorcy poziom aż 100%. W pozostałych mały, średnich i dużych przedsiębiorstwach można uzyskać 80%.
Sprawdź nasze dofinansowania
Masz problem z zapisem, pobierz:
Rozliczenia podatkowe firm działających na terenach specjalnych stref ekonomicznych