Kwestie środowiskowe z roku na rok nabierają większego znaczenia w zakresie prowadzenia biznesu. Unia Europejska chce stać się światowym liderem w zakresie ochrony środowiska i łagodzenia skutków ocieplania klimatu. Wdrażając Fit for 55, nakłada coraz to nowe wymogi prawne i formalne na przedsiębiorstwa.
Certyfikowany kurs ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju (60h) jest skierowany do przedsiębiorców, którzy chcą posiadać w swoich zespołach wykształconych w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju specjalistów. Podczas jego trwania dowiedzą się Państwo całego spektrum aktualnych oraz planowanych regulacji w tym zakresie. Swobodnie będziecie się poruszać w środowisku klimatycznym i ESG, zabezpieczając swoje interesy na odpowiednim poziomie i dbając o zrównoważony rozwój.
Informacje o kurskie:
- 10 dni warsztatowych
- 60 h zegarowych
- Ograniczona liczba miejsc
Istnieje możliwość uczestnictwa w poszczególnych blokach tematycznych:
Blok 1 - cena: 1100 zł netto
Blok 2 - cena: 1100 zł netto
Blok 3 - cena: 1100 zł netto
Blok 4 - cena: 2500 zł netto
Kolejność modułów może się zmieniać w razie zapotrzebowania uczestników
Kurs kończy się wewnętrznym egzaminem przeprowadzanym w formie online (test jednokrotnego wyboru), czas egzaminu 60 minut.
Blok 1 - prawo ochrony środowiska
Moduł I - Prawo ochrony środowiska
- Ustawa Prawo ochrony środowiska
- ustawa, a powiązane przepisy unijne
- podstawowe definicje
- omówienie podstawowych rozporządzeń wykonawczych
- zakres obowiązków dotyczący każdego przedsiębiorcę
- urzędy/instytucje do spraw ochrony środowiska
- Pozwolenia na wprowadzanie do powietrza substancji i energii
- pozwolenia sektorowe
- pozwolenia zintegrowane
- pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
- pozwolenie na wytwarzanie odpadów
- pozwolenie wodo prawne
- Opłaty za korzystanie ze środowiska
- jakie podmioty dotyczą
- kiedy jesteśmy wpłacić naliczona opłatę środowiskową
- jakie podmioty sa zwolnione z naliczania opłat środowiskowych
- Monitoring środowiskowy
- automonitoring
- kary administrcyjne
- Kontrole WIOŚ
- źródła obowiązków
- zakres kontroli
- sankcje
- obowiązkowe pomiary srodowiskowe
Moduł II - Odpowiedzialność karna – sankcje za naruszenie przepisów środowiskowych, a kontrole WIOŚ.
- Omówienie ustaw regulujących podstawę nakładania administracyjnych kar pieniężnych w ochronie środowiska:
- Prawo Ochrony Środowiska
- Ustawa o odpadach
- Prawo wodne
- Kodeks karny
- Kodeks wykroczeń
- Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
- Administracyjne kary pieniężne:
- definicja
- co to jest administracyjna kara pieniężna
- jaki urząd może wymierzyć karę
- kary administracyjne w ochronie środowiska
- od czego zależy wysokość kary administracyjnej
- co to znaczy, „zanieczyszczający płaci
- Postępowanie w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej
- właściwości organów
- forma i podstawy wymierzenia kary pieniężnej
- dowody stanowiące podstawę do wymierzenia kary
- co to jest kara biegnąca i kiedy jest wymierzana
- zmiana kary biegnącej i wymierzenie nowej
- co to jest kara godzinowa i kiedy jest wymierzana
- podstawy stwierdzenia warunków przekroczenia warunków korzystania ze środowiska
- odmowa wszczęcia postępowania
- Postępowanie przed organami /urzędami
- wydanie decyzji
- postępowanie odwoławcze
- odroczenie płatności
- zaliczenie wymierzonej ary w poczet planowanej inwestycji
- WIOŚ na kontroli w przedsiębiorstwie
- omówienie ustawy o Inspekcji ochrony środowiska – prawa i obowiązki inspektorów
- omówienie ustawy Prawo przedsiębiorców: prawa i obowiązki kontrolowanego; limity czasowe jednostek kontrolnych
- etapy kontroli: zawiadomienie – kontrola – oględziny zakładu – protokół – odmowa podpisu – złożenia uwag i zastrzeżeń
- kontrola niezapowiedziana – kiedy może być przeprowadzona
- postępowanie pokontrolne:
- naruszenia, a nieprawidłowości w zakładzie
- pouczenie
- zarządzenia pokontrolne
- zawiadomienie o wszczęciu postępowania
- wnioski pokontrolne do innych organów
- kary i sankcje karne za utrudnianie kontroli
Blok 2 - odpady, sprawozdawczość i gospodarowanie (BDO, KOBiZE)
Moduł III - Opłaty środowiskowe oraz raportowanie do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji ( KOBiZE), Baza danych o odpadach (BDO)
- Opłaty środowiskowe obowiązkowo naliczane na podstawie raportów do KOBiZE
- podstawy prawne regulujące kwestię opłat środowiskowych
-
- Ustawa Prawo ochrony środowiska.
- Akty wykonawcze do Ustawy Prawo ochrony środowiska dotyczące opłat za korzystanie ze środowiska.
- Obowiązki przedsiębiorców związane z opłatami za korzystanie ze środowiska
- Kiedy i za co ponosimy opłaty środowiskowe
- Ewidencja danych będących podstawą naliczania opłat.
- Opłaty podwyższone i kary.
- Praktyczne aspekty wnoszenia opłat za korzystanie ze środowiska
- Rodzaje i wzory dokumentów, stawki opłat.
- Prawidłowe wypełnianie dokumentów, właściwość miejscowa urzędów.
- Jak długo archiwizujemy dokumenty,
- Praktyczne ćwiczenia w wypełnianiu obowiązków związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska
- wprowadzanie pyłów i gazów do powietrza: z procesów technologicznych: energetycznego spalania paliw, z lakierowania i malowania, ze spawania, z przeładunku benzyn, z pojazdów samochodowych, opłaty ryczałtowe i wskaźnikowe odprowadzanie ścieków i wód opadowych i roztopowych (z omówieniem przykładów, dla których opłaty te są wymagane) odpady składowane – sposoby naliczania opłaty
- Podstawa prawna utworzenia Krajowej bazy - ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji/rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych w raporcie oraz sposobu jego wprowadzania do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji,
- Raportowanie do Krajowej bazy, a opłaty za korzystanie ze środowiska.
- Sporządzania raportów do Krajowej bazy – ogólne zasady
- jakie podmioty mają obowiązek sporządzenia i wysłania raportu,
- czy każdy podmiot ma dokonać rejestracji w Krajowej bazie,
- jakie dane wykorzystujemy do sporządzenia rocznego raportu,
- czy kotłownia to instalacja
- czy wszystkie źródła emisji wymagają raportowania
- zasady obliczania wielkości emisji do powietrza w oparciu o wskaźniki emisji i inne dostępne informacje (np. wskaźniki dla spalania paliw, spawania lub obliczanie emisji na podstawie kart charakterystyki).
- Terminy wprowadzania raportów – od kiedy należy raportować emisje do powietrza
- Sankcje za brak sporządzania i wysyłania raportów do KOBiZE
- Baza danych o odpadach
- kogo obowiązuje rejestracja
- co to jest BDO
- kary za brak rejestracji
- Warsztaty – rejestracja i raportowanie w KOBiZE
- Rejestracja i prowadzenie ewidencji poprzez BDO
Moduł IV - Odpady najważniejsze regulacje obowiązujące w 2024 r dla pierwotnego wytwórcy, zbierającego, przetwarzającego odpady
- Rodzaje odpowiedzialności w gospodarce odpadami
- pierwotny wytwórca odpadów
- zbieranie odpadów
- przetwarzanie odpadów
- nieprofesjonalne zbieranie odpadów
- sprzedawca odpadów
- pośrednik w odpadach
- transportujący odpady
- Decyzje w gospodarce odpadami
- kiedy jesteśmy zobowiązani posiadać decyzję na wytwarzanie odpadów
- czy każdy przedsiębiorca wytwarza odpady z instalacji
- decyzja na zbieranie odpadów – operat p.poż.
- decyzja na przetwarzanie odpadów – uzgodnienia właściwych organów
- pozwolenie zintegrowane
- czy na nieprofesjonalne zbieranie odpadów wymagane jest decyzja
- zasady ubiegania się o wydanie oraz wydawanie pozwoleń i zezwoleń w gospodarce odpadami, w tym nowy obowiązek kontroli organu wydającego wraz z inspekcją ochrony środowiska przed wydaniem decyzji. Wizyjny system kontroli miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
- Kontrole gospodarki odpadami – wytwarzanie, zbieranie, przetwarzanie, transport i działania nad tymi procesami
- KPO, KPOK, faktura
- uprawnienia kontrolne policji, inspekcji transportu drogowego, wioś, straży miejskiej do kontroli przedsiębiorców w zakresie spełniania wymagań prawnych dotyczących gospodarki i gospodarowania odpadami oraz wysokość przewidzianych prawnie kar dla przedsiębiorców (od 10.000 do 1.000.000) za brak lub niewłaściwe wykonanie przepisów
Blok 3 - prawo wodne i czyste powietrze
Moduł V - Prawo wodne, a aktualizacja krajowego programu oczyszczania
- Prawo wodne
- ogólne zasady
- organy właściwe do wydawania pozwoleń
- podstawowe definicje
- Kiedy wymagane jest pozwolenie wodnoprawne, a kiedy zgoda wodnoprawna
- Czy wody opadowe spełniają definicje ścieku
- Operat wodnoprawny – zakres dokumentacji
- Aktualizacja krajowego oczyszczania ścieków
- Rodzaje korzystania z wód
- Opłaty w gospodarce wodnej
- Ze szczególnym uwzględnieniem obowiązków podmiotu prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
Moduł VI - Czyste Powietrze – zasady i wniosek o dofinansowanie
- Omówienie zasad Programu „Czyste Powietrze”
- Rodzaje dofinansowywanych przedsięwzięć
- Jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać z dofinansowania?
- Co to jest termomodernizacja kompleksowa?
- Na jakich zasadach udzielane jest dofinansowanie z prefinansowaniem?
- Omówienie poziomów dofinansowania
- Od czego zależy wysokość dofinansowania?
- Jakie maksymalne kwoty dofinansowania można otrzymać?
- Dokumenty i informacje wymagane do wniosku o dofinansowanie, czyli zawarcie umowy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
- Dokumenty i informacje wymagane do wniosku o wypłatę dofinansowania
- Okresy realizacji zgodnie z regulaminem
- Kredyt „Czyste Powietrze”
- Co oznacza termin „okres trwałości” i jakie ma znaczenie w regulaminie Programu „Czyste Powietrze”?
- Statystyki, ile osób już skorzystało z programu w danej gminie/województwie (jako ciekawostka)
Blok 4 - zrównoważony rozwój (ESG)
Moduł VII - Raportowanie pozafinansowe ESG
- Wprowadzenie
- Wprowadzenie do pojęcia ESG i związanych z nim uwarunkowań
- Krótki rys historyczny, CSR a ESG
- Rola ESG w UE: strategia europejskiego zielonego ładu (green deal) i pakiet fit for 55
- Rola ESG na rynkach finansowych (inwestycje, kredyty, dofinasowania i ubezpieczenia)
- Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDG)
- Zmiany klimatu i porozumienie paryskie
- Europejski Zielony Ład - w tym założenia Fit for 55
- Omówienie regulacji i standardów związanych z ESG
- Obecne wymogi ustawy o rachunkowości
- Regulacje dla instytucji finansowych (NFRD i SFDR)
- Taksonomia UE (art. 8)
- CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)
- CSDD (Corporate Due Diligence)
- Przegląd innych standardów (ISO 26000, GRI, SASB, TCFD, SIN,) oraz dobrych praktyk rynkowych
- Ogólne zasady raportowania pozafinansowego i zbieranie danych
- Omówienie europejskich standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS)
- Wymagania ogólne i zasady
- Aspekty środowiskowe (zmiany klimatu, zanieczyszczenie, woda, bioróżnorodność i wykorzystanie zasobów)
- Aspekty społeczne (pracownicy właśni i w łańcuchu wartości, społeczności lokalne, konsumenci)
- Aspekty zarządzania
- Omówienie przebiegu procesu raportowania i zbierania danych ESG
- Sesja pytań i odpowiedzi
- Zakończenie
Moduł VIII - Ślad węglowy - jak prawidłowo wyliczyć dla firmy i produktu
- Poznajemy przyczyny, sposoby i uwarunkowania mierzenia śladu węglowego organizacji i produktu
- Omawiamy uwarunkowania raportowania w kontekście ESG i strategii firmy
- Jak robią to inni? – przykłady najlepszych praktyk z Polski i świata
- Identyfikujemy cele i zakres śladu węglowego do opomiarowania
- Określimy granice operacyjne w układzie od kołyski do grobu na potrzeby pomiaru
- Zidentyfikujemy źródła emisji zarówno w samej firmie jak i poza nią w upstreamie i downstreamie (zakres 1, 2, 3) - zidentyfikujemy posiadane oraz brakujące informacje.
- Przeliczymy uzyskane dane na ślad węglowy
- Zbudujemy kartę raportu
- Wskażemy sposoby redukowania śladu węglowego śladu węglowego firmy i produktów
Moduł IX - Ślad węglowy- zakres 3
- Wstęp: przedstawienie prowadzącego, zebranie oczekiwań, przedstawienie programu
- Zmiany klimatu – przyczyny i prognozowane skutki w skali Świata i Polski
- Zmiany na poziomie europejskim: Europejski Zielony Ład, taksonomia zrównoważonej działalności gospodarczej itp.
- Koncepcja śladu węglowego (carbon footprint)
- Podstawowe definicje dotyczące obliczania śladu węglowego
- Metodyki i standardy obliczania śladu węglowego oraz przepisy
- Omówienie zakresów obliczania śladu węglowego
- Wyznaczanie granic obliczeń
- Omówienie kategorii zakresu 3 (co obejmują, skąd wziąć dane, liczenie)
- Zakupione towary i usługi
- Dobra kapitałowe
- Emisje związane z energią i paliwami nieujęte w zakresie 1 i 2
- Transport i dystrybucja (upstream i downstream)
- Odpady powstałe w wyniku działalności
- Podróże służbowe
- Dojazdy pracowników do pracy
- Wynajęte aktywa (upstream i downstream)
- Przetwarzanie sprzedanych produktów
- Użytkowanie sprzedanych produktów
- Postępowanie ze sprzedanymi produktami po zakończeniu ich użytkowania
- Franczyzy
- Inwestycje
- Źródła danych o emisji CO2 i proces ich zbieranie
- Angażowanie kontrahentów w zbieranie danych
- Źródła wskaźników niezbędnych do wyliczeni emisji
- Narzędzia i kalkulatory wspierające obliczenia śladu węglowego
- Zasady raportowania śladu węglowego
- Ślad węglowy firmy a ślad produktu
- Działania prowadzące do zmniejszenia wielkości śladu węglowego
- Zakończenie: Sesja pytania i odpowiedzi, podsumowanie
Moduł X - Taksonomia (CSRD) z uwzględnieniem kwestii związanych z należytą starannością przedsiębiorstw
- Raportowanie zgodnie z art. 8 Taksonomii.
- Inwestycja zrównoważona środowiskowo zgodnie z zasadami Taksonomii.
- Jak określić czy dana działalność gospodarcza wnosi istotny wkład w realizację jednego z celów środowiskowych Taksonomii?
- Jak określić czy dana działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód dla żadnego z celów środowiskowych Taksonomii?
- Kiedy dana działalność gospodarcza jest prowadzona zgodnie z minimalnymi wymaganiami związanymi z prawami pracowniczymi oraz prawami człowieka w relacji horyzontalnej?
- Ogólna charakterystyka Taksonomii, omówienie celów regulacji oraz jej związek z unijną strategią dotyczącą finansowania transformacji w stronę gospodarki zrównoważonej
- Rozróżnienie pomiędzy działalnością eligible, non-eligible i Taxonomy aligned.
- Podstawowe zasady raportowania przychódu, CapEx i OpEx zgodnie z Taksonomią.
- Perspektywy rozwoju Taksonomii oraz jej związek z innymi aktami prawnymi UE
- Przegląd obowiązków wynikających z projektu dyrektywy w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSDD) oraz dyrektywy o raportowaniu w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD)
Termin i czas trwania
11 czerwca 2024: 09:30 - 15:30
12 czerwca 2024: 09:30 - 15:30
18 czerwca 2024: 09:30 - 15:30
19 czerwca 2024: 09:30 - 15:30
28 czerwca 2024: 09:30 - 15:30
1 lipca 2024: 09:30 - 15:30
15 lipca 2024: 09:30 - 15:30
25 lipca 2024: 09:30 - 15:30
1 sierpnia 2024: 09:30 - 15:30
8 sierpnia 2024: 09:30 - 15:30
Wszystkie nasze szkolenia objęte są możliwością pozyskania dofinansowania z Bazy Usług Rozwojowych oraz Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
Regionalne programy (RP) pozwalają na sfinansowanie usług rozwojowych wybranych w Bazie Usług Rozwojowych. Dzięki nim przedsiębiorcy i pracownicy mikro, małych i średnich firm oraz osoby indywidualne w całym kraju mogą otrzymać nawet 100 proc. dofinansowania na wybrane przez siebie usługi szkoleniowe i doradcze. Więcej informacji znajdziesz na stronach https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ oraz https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl
Krajowy Fundusz Szkoleń wspiera pracodawców, którzy chcą inwestować w kapitał ludzki. Wnioski należy składać w Powiatowym Urzędzie Pracy, właściwym dla siedziby przedsiębiorstwa. Nabory ogłaszają urzędy. Poziom dofinansowania to dla mikro przedsiębiorcy poziom aż 100%. W pozostałych mały, średnich i dużych przedsiębiorstwach można uzyskać 80%.
Sprawdź nasze dofinansowania
Masz problem z zapisem, pobierz:
Certyfikowany kurs ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju (60h)